דברים שחשוב לדעת על מיחזור מצברים בישראל
מיחזור מצברים בישראל הוא נושא משמעותי הן מבחינה סביבתית והן רגולטורית.
בהתאם לחוק “טיפול סביבתי במוצרי חשמל ואלקטרוניקה וסוללות תשע"ב‑2012”:
חלה חובה על יבואנים ויצרנים לספק שירות מיחזור באמצעות מערך מורשה, והם אף נדרשים להשגת יעדי איסוף והימנעות מביצוע הטמנה של סוללות.
(מקור: חוק טיפול סביבתי במוצרי חשמל ואלקטרוניקה וסוללות, המשרד להגנת הסביבה).
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מיחזור מצברים בישראל – הן כחלק ממאמץ להפחתת זיהום סביבתי והן כחובה חוקית.
במאמר זה נסקור את הרגולציה הקיימת, את שלבי המיחזור ואת האתגרים וההזדמנויות בתחום.
הרקע והרגולציה
המסגרת החוקית והרגולציה של מיחזור מצברים בישראל
חוק מיחזור פסולת אלקטרונית וסוללות שנכנס לתוקפו בשנת 2014 קובע כי:
- יבואנים ויצרנים חייבים להצטרף למיזם מורשה למחזור
באנגלית: compliance scheme – גוף מאושר ומפוקח על ידי המשרד להגנת הסביבה, אשר מרכז ומבצע את פעילות האיסוף והמחזור עבורם)
(מקור: חוק טיפול סביבתי במוצרי חשמל ואלקטרוניקה וסוללות, המשרד להגנת הסביבה). - חובת החזרת מוצר ישן בעת רכישת מוצר חדש
(באנגלית: Take Back – החנות או היבואן מחויב לקבל בחזרה סוללה/מצבר ישן מהלקוח בעת רכישת חדש, ללא תשלום נוסף)
(מקור: חוק טיפול סביבתי במוצרי חשמל ואלקטרוניקה וסוללות, המשרד להגנת הסביבה). - יעדי איסוף שמתחילים מ‑15% ואף מגיעים ל‑50% בשנת 2021 (מקור: המשרד להגנת הסביבה, דו"ח יעדי מיחזור פסולת אלקטרונית 2021).
מינימום והאכיפה – נתונים בפועל של מיחזור מצברים בישראל
נכון להיום (2025), רמת המיחזור בפועל של סוללות בישראל נעה בין כ־25% ל־35% ממשקל הסוללות הנמכרות בשנה, בהתאם לאחריות מורחבת ליצרן (EPR).
(מקור: המשרד להגנת הסביבה, דו"ח יעדי מיחזור פסולת אלקטרונית 2024).
במסגרת כלל הפסולת האלקטרונית והסוללות, מדינת ישראל קבעה יעד מחזור כולל של כ־50% ממשקל המוצרים, יעד אשר טרם הושג באופן מלא.
(מקור: המשרד להגנת הסביבה, דו"ח יעדי מיחזור פסולת אלקטרונית 2024).
האכיפה בתחום נמצאת כיום במגמת התחזקות, אך קיימים פערים.
המשרד להגנת הסביבה מבצע פיקוח ואכיפה מול היבואנים והיצרנים, אך רמת האכיפה בשוק הלא-מאורגן (למשל סוללות שמגיעות דרך ערוצי יבוא אישי או שוק אפור) עדיין מוגבלת.
בנוסף, קיימים פערי מודעות בקרב חלק מהעסקים והצרכנים בכל הנוגע לחובת ההחזרה והמחזור.
החוק עצמו מגדיר נהלים מחייבים לאיסוף, תיוק ומחזור, בהתאם לתקנים המתאימים לסוגי סוללות – סוללות חומצה-עופרת, סוללות ליתיום וסוגים נוספים.
יישום התקנים ומעקב אחר יישום מיחזור מצברים בישראל נמצא תחת פיקוח המשרד להגנת הסביבה (מקור: המשרד להגנת הסביבה).
סוגי מצברים ותהליך המיחזור
מצברים נפוצים ותהליכים ייעודיים למיחזור מצברים בישראל
מצברי רכב (חומצה-עופרת)
- חיי סוללה: 3-5 שנים, מוגדרים כפסולת מסוכנת (מקור: המשרד להגנת הסביבה).
- התהליך כולל איסוף, פירוק, הפרדה, ומיחזור חומצה, עופרת ומים (מקור: המשרד להגנת הסביבה).
סוללות ליתיום‑יון
- בעשור האחרון, עלייה משמעותית בשימוש (בכלים חשמליים, קורקינטים, אופניים ורכבים נוספים).
- חברות ייעודיות למיחזור מצברים בישראל כגון BRI ו‑Batte‑Re פועלות בטכנולוגיות מתקדמות למיחזור סוללות ליתיום
(מקור: אתר BRI, אתר Batte‑Re). - BRI מדווחת על שימור עד 95% מהחומרים בסוללות
(מקור: אתר BRI). - Batte‑Re כבר מתוך תחילת פעילותה במחזור מצליחה לייצר “Black Mass” – אבקה עשירה במתכות נדירות כמו ליתיום, קובלט, מנגן וניקל
(מקור: אתר Batte‑Re).
דוגמא למיחזור מצברים בישראל – שלבי מיחזור סוללות ליתיום
- פריקה בטוחה – למשל שימוש במלח שולחן לפירוק טעינה
(מקור: אתר Batte‑Re). - פירוק מכני – שבר והפרדת מתכות, פלסטיק ושאריות
(מקור: אתר Batte‑Re). - טיפול כימי/הידרו‑מטלורגי – חליצת מתכות יקרות ועיבוד חוזר
(מקור: אתר Batte‑Re). - שיווק חומרים ממוחזרים – מתכות יכולות לשמש לייצור מצברים חדשים לצריכה תעשייתית
(מקור: אתר Batte‑Re).
אתגרים לפתרון והזדמנויות מיחזור מצברים בישראל
פערים ברגולציה בתחום מיחזור מצברים בישראל
כרגע סוללות ליתיום מוגדרות כחלק מפסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני (WEEE), אך ללא חקיקה ייעודית לסוללות אלו, בניגוד להסדרה קיימת באירופה.
Batte‑Re מדווחת כי המצב כיום בישראל דומה “למערב הפרוע” – ללא חוקי מיחזור ממוקדים לסוללות EV
(מקור: אתר Batte‑Re).
דרכים לשיפור תהליכי מיחזור מצברים בישראל
- פיתוח ויישום חוק ספציפי לסוללות EV ותשתיות איסוף ייחודיות.
אסדרת רגולציה ברמה דומה ל‑EU Battery Regulation כולל דרישות לסימון, דיווח, תכולת מתכות ו‑EPR. - חיזוק פיקוח ואכיפה של קבלני איסוף ומחזרים.
מבט עתידי על תחום מיחזור סוללות בישראל
מיחזור מצברים בישראל נמצא בהתקדמות משמעותית, עם מסגרת חוקית מבוססת ל‑WEEE וסוללות רגילות.
השימוש הגובר בסוללות ליתיום מגביר את הצורך בהגדרת רגולציה ממוקדת ומתקדמת. חברות כמו BRI ו‑Batte‑Re מציגות פתרונות טכנולוגיים מתקדמים.
יחד עם זאת יש להיוועץ ביצירת חקיקה ייעודית הנוגעת לאיסוף ומיחזור סוללות EV, אשר תספק פתרונות יעילים לאורך זמן ותתרום לסביבה ולכלכלה המעגלית.